Fröken Rasmusson gästbloggar!

Hejsan!
Tänkte att jag skulle göra ett litet gästinlägg. Hur ska jag sammanfatta resan? Jo, ett trevligt gäng som har gjort fem dagar till fem mycket bra dagar. För övrigt så erbjuder Paris som stad väldigt mycket trevliga, mindre trevliga, spännande och hemska saker. En riktig kontrast jämfört med våra svenska städer. Men sen bor det ju mer folk i Paris än i hela sverige. Man kan ju säga att det kändes väldigt konstigt imorse när man vaknade upp i sin egen säng och inte i luften ovanför emlan. Samt att man inte hörde några massiva snarkningar eller folk som pratade i sömne. Sen fanns det varmvatten så det räckte i duschen ;).

Tänkte bjuda på lite bilder från dessa varma och sköna dagar i Frankrike.

Ett stort tack till alla som har varit med och till skolan som har gjort detta möjligt!

En hyllning till Emlan som har uppdaterat er där hemma i sverige med hjälp av denna bloggen!
'
/ Frida Rasmusson

Här är lite bilder ifrån hela resan.

Eiffeltornet

Dag 5+6.

Idag är det fredag och jag ligger nu hemma i min säng. TRÅKIGT. Även om det är skönt att vara hemma... Men det händer ju inget? Ingen fart som i paris när allt verkligen hände hela tiden och man skrattade så magmusklerna värkte.

Igår gick vi upp lite senare, så vi träffades utanför hostelet när alla var färdigpackade klockan halv tio. Vi tog sen metron (tunnelbanan) till nya triumfbågen, den var verkligen så super modern. Men måste erkänna att den gamla är enormt mycket mer pampig och sevärd. Efter det bar det av mot bastiljen. Där vi även såg en hemlös familj. De gör verkligen ont i hjärtat att se så små barn i de skicket. Förstår verkligen inte hur folket i paris kan gå förbi de varje dag utan att någon gör något.. Lunchen blev chockerande nog mc donalds hehe.

Hemresan gick hur enkel som helst. Även om vi kom på två olika tåg emot flygplatsen för det var så enormt mycket folk. Men alla kom fram i tid trötta och glada. Flygresan gick också bra, vi landade 10 minuter innan beräknad tid. Väl framme på flygplatsen i Köpenhamn började folk skiljas åt. De kändes redan då tomt utan allt folk kring sig. Så vad säger ni mina kära nfu kompisar ska vi hyra ett rum och sova i trånga dubbelsängar varje natt ;)?

Tack så jätte jätte mycket till nfu som gjort detta möjligt. TACK även till Nikke och Pärat som nog är världens bästa lärare och människor.

Tur vi alla ses på måndag igen vi är verkligen lyckligt lottade, tack för mig over and out.

Den sista hälsningen får väl gå till Johannes Franck (biträdande rektor)

Dag 4 2/11 2011

Nu har vi varit ute och ätit, vissa åt sniglar dock inte jag (Emlan). Maten var väl helt ok. Efter en lyckad middag utan sallad... bar det av till okänd destination. Efter några håll platser på metron kom vi upp till moulin rough det var också en upplevelse... haha. som sagt är detta sista kvällen och vi lämnar hostelet tidigt i morgon, jag bloggar ett sista inlägg imorgon när jag ligger hemma på mitt rum. Berättar hur sista dagen varit och även hemfärden. glöm därför inte titta in här i morgon igen!

ps. Helena hälsar till mamma, pappa, melinda, och lille bror ( hej Erik). louise hälsar till sin man.

Internet har åter igen gjort oss besvikna, därför inga biler. LOVAR en bild bomb när jag är hemma!!!

KUL ATT SÅ MÅNGA LÄSER!

Dag 4 2/11 2011

Idag har vi besökt louvren, och kollat på mona lisa samt andra kända konstverk. Något som alla blev förvånade över var nog att det fans så många nakna motiv. Kul att ha varit där. Vi hade även fri lunch idag, förvånande nog valde alla Mc donalds ändå haha. Men vi går ju ner alla kilon vi går upp ändå med all vandring. I paris finns det mycket att se! I efter middags gjorde vi ett besök på svenska ambassaden. Vi fick lyssna på människor från de olika departementen. Representanten från försvars departementet livade upp den stela stämningen minst sagt.

Idag är det tyvärr sista kvällen och vi ska äta på en lite finare fransk restaurang (första gången franskt). I morgon bär det av hemåt. Ha en trevlig kväll mer uppdatering senare samt bilder! Vårt internet har en bra dag ;).

ps. Frida hälsar till Bea, Emma, Idaa, familjen, mannen, familjen 2, övriga släkten, beundrare, kungen och Dolph Lundgren. (någon har beslut ångest, precis som med vad hon ska ha på sig ikväll..)

Bild från dag 2.

Dag 3 1/11 2011

Idag är det tredje dagen på våran resa i Paris, nu på förmiddagen har vi besökt Versilles som faktiskt hade öppet idag. Vi har nog aldrig sett så många japaner/kinerser i hela våra 18 åriga liv (17 för Erik). Det har regnat och varit mulet hela dagen. Vissa i gruppen valde att stanna kvar i regnet och kolla på trädgården medan vissa åkte in till stan för att shoppa. Men jag (Emelie) Louise och Simon åkte tillbaka till Hostelet för sova blogga och byta kläder. Vi ska möta upp resten vid triumfbågen vid 6 tiden. Sen vidare på middag om jag förståt det hela rätt. Det kommer ett inlägg till ikväll om allt går som det ska. Så håll koll ;)
Hoppas ni har det bra där hemma i Sverige!
ps. Louise hälsar till sin mamma och pappa och Simon hälsar till Nils!

dag 2 31/10 2010

Dag 2.

Dagen började med att Erik väckte rum nummer två med toalettbesök 06.30, sedan har det varit full rulle i över 12 timmar med en sittpaus på max en timme. (Benen mår inte så bra). Idag har vi besökt ett stängt Versailles, men fick se det positivt, över 20 grader varmt och sol. Istället har vi besökt Notre dame, Eiffeltornet på kvällstid, åkt båt på Seine, armémuséet kontra vilsevandring med solande på en gräsplätt, som inte var till för att sitta på.

Efter mycket skratt ligger vi nu i våra sängar helt utslagna och vill mer än gärna bara sova. Alla ser fram emot morgondagen som bjuder på ett nytt besök på ett ÖPPET Versailles.

Bilder kommer när vi kommer tillbaka till Sverige, eftersom att Internetet sviker oss.

Ps. Erik hälsar till Albert och Simon till Philip.

På återseende.

Dag 1 30/10 2011

Dag 1, framme i Paris.

Alla var i tid till tåget och sara kom sist. Vi åkte till triangeln för att sedan byta tåg till kastrup, dock var det tåget nästan en halvtimme sent men vi hann. Medan vi väntade på triangeln inträffade en insident, Helena trodde att hon hade glömt kvar sin väska på tåget från Svedala och i panik skrek hon till och viftade som en tant med armarna och var påväg i illfart tillbaka till tåget (som fortfarande stod kvar). Turligt nog hade Louise K agerat hjälte och fångat upp den påvägen ut. Vilken tur!!

Väl framme på kastrup flöt allting på bra. Flygresan gick snabbt och vi landade på Orly tio minuter tidigare än beräknat. Att transportera sig till Hostlet tog nästan tre timmar, det var inte så kul. Men nu är vi äntligen här, vi håller på att packa upp lite och vila nu i våra rum och ska iväg och äta kvällsmat. Vi hörs!

(Vi har inget Internet för tillfället så skriver detta i word, läggs upp så fort vi har tillgång till Internet)