Den uttrycksfulla konstnären

Kolodziej Marian var den 432 fången ombord på en av de första trasporterna till Auswitz Birkenau. Han överlevde djupa sår både fysiskt och psykist. Nästan alla de ca 200 000 barnen som deporterades, sågs som ett framtida hot och värdelös arbetskraft. Det här var anledningen till varför dem bränndes, gasades och begravdes levande inom kort tid. De yngre och starkare kunde bara klara sig med tur. Kolodziej stod i en kö i ett helvete bland flera miljoner människor som var olik den "ariska rasen". Efter sin tid i lägret led han av svåra depretioner i flera år likt många andra. Tack vare hans konstnärliga talanger kunde han sprida sina tyngder av mardrömmar på papper. 
När man fick se hans konstsammling blev jag starkt känslomässigt berörd. Jag blev berörd av utställningen på grund av att jag själv bäst utryker mig genom att måla.
 
Kolodziej Marians livsverk vill jag rekomendera för att förhinndra fascistiska tankar och organisationer.

//Dennis Bengtsson 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0