Torsdagen

Efter en god natts sömn var det dags att ta sig upp och leta reda på Kafeterian och få lite frukost. Frukosten här är inte som hemma med mackor och flingor och dylikt utan här är det kryddigt värre dagen om vi fick någon form av brödrulle fylld med någon typ av potatisröra och stark sås till det. Väl mätta och belåtna var det dags för möte med skolledningen för att planera inför nästa års praktik. Vi fick en genomgång i skolan och hur den fungerade och sen gjorde vi upp planer för hur nästa resa ska fungera. Vi fick också en inbjudan att hålla ett föredrag om oss själva, Sverige och våran skola. De ville också att vi skulle komma tillbaka till skolan efter 2 timmar för de ville att vi skulle se dansuppvisning av deras elever. Det var faktiskt väldigt häftigt, uppvisningen handlade om en delstat i Indien så spelade de olika sorters musik och dansade en dans till varje låt. När det var klart så gick vi och åt lunch sen tog vi det bara lugnt resten av dagen.

Resan!

Efter att ha gått upp omänskligt tidigt och suttit på flygplatsen i tre timmar var det en lättnad att sätta sig på det antagligen skönaste flygplanet man någonsin flugit med. Flyget till vårat första stopp (Qatar) tog drygt 6 timmar. Men eftersom flygbolaget qatar airways var så fruktansvärt bra var det inga problem med den flygturen! alla säten var utrustade med skärmar där man kunde se film, lyssna på musik, spela spel osv. Ett annat stort + med flygbolaget var att alla gillade maten och den levde upp till våra förväntningar. När vi väl hade landat i Qatar så väntade vi i ungefär 2 timmar innan vi kom på vårat andra och sista plan till Indien. Väl framme i Indien tog det en himla lång tid med att checka ut ifrån flygplatsen och Christian glömde bort hur hans resväska såg ut (blir man förvånad?) så det tog lite extra tid. Våran skjuts hade stått o väntat på oss hela tiden så det var bara att lasta in väskorna och köra. Det tog ungefär 2 timmar för att komma fram till Christ University. När vi väl kom fram fick vi nycklar till rummen och alla gick o la sig, då var klockan ungefär 07:00 lokaltid. under den första dagen gjorde vi inte alls mycket, vi packade upp våra saker, vilade lite och utforskade området!

På återseende Krakow! :-)

Slutet

Då var detta slutet på vår episka resa. Vi har gjort mycket under denna vecka.
efter att ha kommit till polen och ta det första steget ut ur flygplatsen och verkligen känna hur man har gått in i det före detta östblocket, att få uppleva detta har varit underbart för oss alla. Från att först komma till Krakow och se en smutsig stor stad, till att på den andra natten stå på balkongen och se ut över en vacker stad formad av tiden.

Tyskarna, Finnarna, Polackerna... vad Vi SA-11 kommer framöver kalla för våra vänner. de personer som vi mötte här var bara underbra, och alla har fått nya vänner. Och att få komma hit igen på nästa forum skulle vara en Helig gåva för oss alla. Vi har idag tagit farväl av våra vänner. Men Detta är inte slutet, redan har våra ''vänskapens-kejdor'' fått oss att planera nya möten med våra fantastiska vänner.
Jag hoppas att återvända till Krakow en dag, men jag önskar även att få uppleva detta igen. Med eller utan forumet så vill jag träffa våra vänner igen, skratta, prata, dansa.
och jag vill även tacka skolan som lät oss göra detta. Och Tacka Klas för att hjälpa oss på vägen

''In the end, it's not the years in your life that count. It's the life in your years.''

Abraham Lincoln

Från Nils S. och resterande av SA-11

Den uttrycksfulla konstnären

Kolodziej Marian var den 432 fången ombord på en av de första trasporterna till Auswitz Birkenau. Han överlevde djupa sår både fysiskt och psykist. Nästan alla de ca 200 000 barnen som deporterades, sågs som ett framtida hot och värdelös arbetskraft. Det här var anledningen till varför dem bränndes, gasades och begravdes levande inom kort tid. De yngre och starkare kunde bara klara sig med tur. Kolodziej stod i en kö i ett helvete bland flera miljoner människor som var olik den "ariska rasen". Efter sin tid i lägret led han av svåra depretioner i flera år likt många andra. Tack vare hans konstnärliga talanger kunde han sprida sina tyngder av mardrömmar på papper.
När man fick se hans konstsammling blev jag starkt känslomässigt berörd. Jag blev berörd av utställningen på grund av att jag själv bäst utryker mig genom att måla.

Kolodziej Marians livsverk vill jag rekomendera för att förhinndra fascistiska tankar och organisationer.

//Dennis Bengtsson

Sista dagen på konventet!

Förlåt för inget inlägg igår, skrev ett inlägg fast NÅGON glömde att publicera det. Idag har vi varit i saltgruvorna utanför Krakow, grymt häftigt och riktigt kul. Några gick vilse i gruvorna och blev tvungna att ta hissen upp utan att fullborda rundvandringen. Det blev även många souvenirer köpta vid saltgruvorna. Senare under dagen blev det summering för konventet och vi fick se många bilder från den gångna veckan. På kvällen ska vi få äta middag med allihopa och ha sista festen för konventet.

Hälsningar till alla där hemma och vi ses snart!

Auschwitz-Birkenau

Hej alla!

Idag har vi varit på Auschwitz och Birkenau och även på en konstutställning som hade med ämnet att göra. Många känslor och tankar har dykt upp under dagen och några tårar syntes till här och var. Att greppa allt som vi fick se är svårt. Själva tanken på att en person kunde ha blivit mördad på just den plats man stod på, bara för att han/hon var jude, var obehaglig.

Där fanns mängder av ägodelar instängda bakom glas vid utställningen. En gång tillhörde det judarna, barn som vuxna. Där fanns mängder av skor, kläder, benproteser och bagage med mera som blivit stulet en gång i tiden. Men värst av allt var nog de överväldigande mängderna med människohår som låg i stora högar. Vi gick också in i en gaskammare som tog väldigt hårt på oss alla. De flesta gick ut efter bara en liten stund. På det hela taget är det mycket som ska sjunka in och bearbetas. Dock var besöket givande och lärorikt.

Bilderna bifogar vi senare då hotelinternettet blir allt segare men fantasin får duga sålänge.

Tisdag!

Igår var en väldigt kall, men väldigt lärorik dag. Dagen började med att vi gick upp och åt frukost. Klockan 9 samlades alla elever från konventet nere vid receptionen för att sedan gå vidare mot bussen som väntade utanför. Vi besökte de judiska kvarteren och åkte sedan vidare mot Schindlers fabrik. Hela klassen åt en god polsk lunch på en restaurang vid de judiska karteren. Nästan alla valde dumplings förutom Linus N som drogs till en bit grillad lax istället. Alla verkade nöjda och belåtna efter lunchen! Runt klockan två rullade bussen vidare mot nationalparken, där vi skulle tillbringa resten av eftermiddagen/kvällen. Några sov på väg dit, medan andra var fullt upptagna med att påpeka att det hade börjat snöa. Vi stannade på en parkeringsplats precis utanför nationalparken. Alla klev ur bussen och vi blev sedan indelade i tre olika grupper (pandabears, unicorns and sunshine & rainbows). Nu var det dags för tävling! När vi gick genom skogen skulle vi...

1. Fotografera vårtecken
2. Fotografera spår av djur
3. Fotografera en sten och berätta en historia om den

Tävlingen var inte särskilt svår. Det jobbiga var vägen genom skogen, eftersom det var väldigt halt. Vid ett tillfälle fanns det en brant nerförsbake täckt av is. Det blev en bra samarbetsövning för alla grupperna när vi skulle försöka ta oss ner från backen. Många satte sig på rumpan och åkte rakt ner. Det var tur att ingen skadade sig, trots att många trillade :p

Nästa utmaning var att varje grupp skulle fotografera tre olika bilder på tre kända platser.
Sista utmaningen var:
- Fotografera det gulligaste huset ni kan hitta och motivera
- Fotografera en vacker bild på ett slott och berätta historian bakom slottet.

Bussen åkte vidare mot ett fint stort hus som vi trodde skulle vara varmt, men det var nästan lika kallt ute som inne i huset. Alla fick te och mat och utanför startades lägerelden, där man fick grilla korv om man ville. Strax innan vi skulle åka hem till hotellet avgjordes tävlingen, då vi skulle visa upp alla våra bilder. Alla lag hade varit väldigt duktiga, men Pandabears var absolut det bästa laget! I det här laget fanns det faktiskt tre svenskar med (Linus H, Johan och Nils) Grattis till er! Unicorns och sunshine &rainbow delade en andraplats.

Vi åkte hem till hotellet och var hemma ungefär 20:45. Alla var väldigt trötta och frusna efter den långa dagen

Tack för en kall, men väldigt rolig dag!

Kram från oss!
Rum 328

Första dagen med konventet!

Hej allihopa!

Idag har vi träffat de andra klasserna som också är med i konventet. De verkar väldigt trevliga och vi kommer förmodligen att lära känna flera av dem bättre. Vår presentation gick bra och deras var också väldigt roliga och spännande. Efter träffen med konventet gick vi och åt på en fin polsk restaurang, vissa av oss satte sig hos antingen finnländare, polacker eller tyskar.

När vi ätit oss mätta så gick de andra klasserna hem till hotellet för att sedan gå på rundvandring i staden. Vi å andra sidan gjorde rundvandringen direkt efter lunchen och vi var även inom ett museum som var ett gamalt universitet där Copernicus. Det var väldigt intressant och vi är alla nöjda och glada!

Ikväll ska vi gå på fest med konventet och det ser vi alla framemot!

Här har vi inte snö och det finns McDonald's. (Det på bilden nedan är ett av de snyggaste i världen!)

Ha det bra alla där hemma!

P.S: Linus ropade på duvorna.

Nu är vi framme i Polen!

Alla är trötta och slitna efter en lång resedag! Vi anlände klockan halv ett och därefter har vi gått på äventyr i Krakow. Vissa åt lunch på Hard Rock Café och andra åt på KFC. Alla blev mätta och belåtna och är nu redo att ännu en gång ge sig ut i staden för att skaffa förnödenheter.

Kram från oss alla!

P.S: Vädret är bättre här än i Sverige!

Till vår PS: Det är dags för söndagsmys!

NFU åker till Liseberg!

Söndagen den 29 April så beger vi oss till Liseberg! Senaste dagen för anmälan är den 24 April! Anmälan kommer att ske i mediateket då man samtidigt betalar. Kostnaden är 80kronor och då har man betalt för bussresen till Göterborg samt inträdet till Liseberg. Åkpass/åkbiljetter och mat står man själv för! Vi ses väl där?!

Sista chansen!

Nu är det absolut sista chansen för att köpa skolkläder detta året! Joakim kommer att stå på C100 med provkläder så att man kan testa vilken storlek man vill ha och så. sen är det bara till att beställa och betala!

Det gäller alltså nu på Torsdag mellan klockan 12.00-13:00! Var där!

Dansk Fredag!

Fredagen den 30/3 (inte denna men nästa fredag) så kör vi danskt tema i matsalen! Vi kommer spela dansk musik i högtalarna och eventuellt bjuda på något extra danskt!

Är det så att er stora musikidol råkar vara dansk? är årets sommarplåga en dansk låt eller råkar det bara finnas en dansk låt som du tycker om så kommentera gärna inlägget så att vi kan spela just den danska musiken som du lyssnar på!

Kim Larsen - Hvad gør vi nu lille du

Kallelse till Elevrådets årsmöte!

Härmed skickar elevrådet ut kallelsen till sitt årsmöte den 12 April klockan 9.00 i klassrum B102
Alla är varmtvälkommna att delta och ni får gärna komma med egna motioner. Finns det något ni inte tycker fungerar eller något ni vill ordna så är det bara till att mejla Helena Björkman på Itslearning.

Behöver ni hjälp med er motion så är ni varmt välkomna att prata med någon av ledamöterna i Elevrådet.

Dagordning till årsmötet

Verksamhetsberättelse för läsåret 11/12
Budget information
Stadgeändring – frimatecknare, poster
Styrelse för läsåret 12/13 sätts (går i bruk augusti 2012)
Inskickade motioner
Övrigt
Mötet avslutas

Påsktävlingar!

Hej Alla NFU:are!

Fredagen den 30 Mars så kommer vi ha den årliga påsktävlingen! Vi kommer att gömma nio stycken pyntade kinderägg på innergården och i C-byggnaden(dock inte C100). Ni ska leta upp dessa äggen om den som finner dem han vinner dem. Det finns dock en liten regel, det är att om man har hittat ett ägg så få man inte fortsätta leta! I två av dessa fina kinderägg så kommer det att finnas en liten lapp. De två som får dessa ägg med lappar i har då vunnit tävlingen och kommer få ett pris som delas ut på Elevrådets årsmöte den 12 April klockan 9:00 i B102.

Vi hoppas på en super dag och kanske kommer en liten kyckling på besök!